Το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει το project στο οποίο συμμετέχουν με δουλειές τους πέντε ομάδες. To project θα παρουσιαστεί από τις

3 μέχρι τις 20 Ιουλίου 2011 σε πέντε ταράτσες και αυλές της Αθήνας.

Θα μπορούσαμε να τις ονομάσουμε site specific παραστάσεις, γιατί ενεργοποιούν απροσδόκητους χώρους της πόλης. Χώρους ξεχασμένους, σχεδόν ανύπαρκτους, χώρους δημόσιους ή ιδιωτικούς, εντός ή εκτός της πόλης, χώρους με μια ξεχωριστή μυθολογία. Αναδεικνύεται έτσι μία νέα τοπογραφία, μια ανατροπή των αναμονών μας, μια νέα ματιά σε ό,τι μας φαίνεται γνώριμο. Γράφεται και σκηνοθετείται ένα εναλλακτικό ντοκιμαντέρ της πόλης, εξ’ ου κα ο γενικός τίτλος Πολεοδομές.

Το project Πολεοδομές είναι μία παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών 2011.

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256)
3-5 Ιουλίου
Ώρα έναρξης: 22.30

Ομάδα Mag
Πολεοδομία 1: Αυτοβιογραφία (Τόμας Μπέρνχαρντ)

Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία Κώστας Κουτσολέλος, Έλενα Πολυγένη, μετάφραση Βασίλης Τομανάς, σκηνικά-κοστούμια Μαρία Καραθάνου, φωτισμοί Βασίλης Κλωτσοτήρας, physical training Άννα Τζάκου

Ερμηνεύουν Κώστας Κουτσολέλος, Μάριος Παναγιώτου, Ματίνα Περγιουδάκη, Έλενα Πολυγένη, Σωτήρης Τσακομίδης

«…τα κείμενά μου μιλούν αποκλειστικά για εσωτερικά τοπία» δήλωνε ο συγγραφέας Τόμας Μπέρνχαρντ , ένας από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς συγγραφείς. Το έργο του Μπέρνχαρντ είναι βαθιά επηρεασμένο από δύο στοιχεία στοίχειωσαν την παιδική και νεανική του ηλικία: την αίσθηση της εγκατάλειψης από τους γονείς του και από την ασθένεια των πνευμόνων από την οποία υπέφερε. Εξαιτίας της ασθένειάς του περνάει τρία χρόνια -μέχρι τα 19 του- σε σανατόρια, αναπτύσσοντας έτσι ένα παραμορφωμένο εσωτερικό τοπίο. Το τοπίο όμως αυτό ο Μπέρνχαρντ το γενικεύει, φτάνοντας να βλέπει την κοινωνία σαν ένα απειλητικό περιβάλλον, απάνθρωπο και θανάσιμο.

Η μόνη διαφυγή από αυτό είναι η συνεχής καταβύθιση στα όρια του εαυτού του. Όλα αυτά αποτυπώνονται στο έργο του Αυτοβιογραφία, που γράφηκε στην περίοδο 1975-1982, και πραγματεύεται τα παιδικά και νεανικά χρόνια του συγγραφέα, από τη γέννηση του, έως τη στιγμή που ετοιμάζεται να πάρει το εξιτήριο του από το σανατόριο (Τόμας Μπέρνχαρντ, Αυτοβιογραφία, μτφρ. Βασίλης Τομανάς, Εξάντας, Αθήνα 1995).

Η ομάδα Mag χτίζει μία παράσταση βασισμένη στην Αυτοβιογραφία, χωρίς όμως να επιδιώκει την σκηνική αναπαράσταση των γεγονότων που περιγράφει ο συγγραφέας. «Η ιδιόρρυθμη φορμαλιστική δομή που υιοθετεί ο συγγραφέας, απεικονίζοντας ένα ταραγμένο ψυχικό περιβάλλον, είναι το σημείο εκκίνησης της παράστασης. Δεν αποσκοπούμε στο να εστιάσουμε τόσο στον έναν άνθρωπο που κραυγάζει με απόγνωση, όσο στην ίδια την κραυγή, σαν όσο το δυνατόν αυτόνομη οντότητα και όργανο έκφρασης του κατεστραμμένου ανθρώπου», μας πληροφορεί η ομάδα Mag. Η Πολεοδομία 1: Αυτοβιογραφία (Τόμας Μπέρνχαρντ) είναι η πέμπτη παράσταση της ομάδας που συστάθηκε το 2006 και κατάφερε να προκαλέσει αίσθηση με τη φρέσκια ματιά της και με την ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσει με το κοινό της.

Με τη συνεργασία της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

9ο & 34 Γυμν & ΓΕΛ Αθηνών (Τρώων 2, Θησείο)
7-9 Ιουλίου
Ώρα έναρξης 21:00

Ομάδα Mkultra
Αυτοβιογραφία 2: Μια εκδρομή

Ιδέα -δημιουργία MKULTRA, σκηνοθεσία Γκίγκη Αργυροπούλου, Πέντερ Κερκ, δραματουργία- επιμέλεια Γκίγκη Αργυροπούλου, σκηνικά-κουστούμια: Mkultra,
επιμέλεια φωτισμού Nigel Edwards, χορογραφία Μέντη Μέγα

Ερμηνεύουν Βασιλική Δήμου, Ράνια Κελαϊδίτη, Μαίρη Λούση, Καρλόττα Σκιόλντο, Ευαγγελή Φίλη, Φαίδρα Χατζηκωνσταντή, Στέλιος Παρρής

Στις σύγχρονες πόλεις όπου ζούμε, η γεωγραφία μας μοιάζει να ορίζεται από τις καθημερινές μας συνήθειες και διαδρομές, από τις οποίες δύσκολα ξεφεύγουμε. Η παράσταση της ομάδας Mkultra βασίζεται στο δεδομένο ότι η γεωγραφία της Αθήνας κάθε καλοκαίρι αλλάζει.

Τα μπαλκόνια και οι ταράτσες παίρνουν ζωή και βλέπουμε να διαδραματίζονται σε αυτά μικρές σκηνές. Έτσι, το ιδιωτικό γίνεται δημόσιο και το δημόσιο ιδιωτικό. Η Ομάδα Mkultra μάς καλεί σε μια απρόσμενη εκδρομή, επιχειρώντας να δημιουργήσει έναν κοινό χώρο, μια προσωρινή γειτονιά στην καρδιά της Αθήνας, μια ενδιάμεση ζώνη. Χρησιμοποιεί γι αυτόν τον σκοπό ένα κτίριο από το οποίο όλοι έχουμε περάσει και έχουμε ζήσει κομμάτι από τη ζωή μας: ένα σχολείο.

H Mkultra δραστηριοποιείται σε Ελλάδα και Ευρώπη από το 2001, παρουσιάζοντας τη δουλειά της σε θέατρα, φεστιβάλ, χώρους τέχνης και άλλους, μη θεατρικούς χώρους. Με βάση την αρχιτεκτονική δομή, την κοινωνική χρήση και την ατμόσφαιρα του κάθε χώρου, η Mkultra δημιουργεί παραστάσεις αποκλειστικά για το συγκεκριμένο χώρο στον οποίο παρουσιάζονται. Η ομάδα έχει παρουσιάσει 25 παράγωγες μέχρι σήμερα σε Ελλάδα, Αγγλία και Ευρώπη και έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ στο Τορίνο, το Λίβερπουλ, τη Φλωρεντία και τη Bενετία.

Η έναρξη της παράστασης θα γίνει από την αρχή του πεζόδρομου της Τρώων & Ακταίου.
Με την υποστήριξη της 63ης Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Αθηναίων.

Ταράτσα Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (Σίνα 32)
10-12 Ιουλίου
Ώρα έναρξης 21:00
Ομάδα Nova Melancholia
Πολεοδομία 3: Πρώτος Στοχασμός: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω

Σκηνοθεσία Βασίλης Νούλας, σκηνοθετική συνεργασία Μανώλης Τσίπος, μετάφραση Ευάγγελος Βανταράκης, σκηνικά-κοστούμια Ντόρα Οικονόμου

Ερμηνεία Έμη Κίτσαλη, Βίκυ Κυριακουλάκου, Βασίλης Νούλας, Ιωάννα Τουμπακάρη, Μανώλης Τσίπος

Στον Πρώτο Στοχασμό: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω, το υλικό της παράστασης είναι οι Στοχασμοί περί της πρώτης φιλοσοφίας του Ντεκάρτ, έργο όπου για πρώτη φορά γίνεται ριζική αμφισβήτηση των πάντων και προτείνεται το Εγώ ως κριτής της πραγματικότητας. Η ομάδα προσεγγίζει το ζήτημα μέσα από τους κώδικες του σωματικού θεάτρου και της εικαστικής περφόρμανς, ενώ δεν παύει να αναζητά σύγχρονους τρόπους δραματουργίας και νέες μορφές γραφής. «Το αποτέλεσμα στοχεύει στη διανοητική διέγερση, τη συγκινησιακή φόρτιση και την αισθητική απόλαυση του θεατή», μας πληροφορούν.

Η ομάδα Nova Melancholia ιδρύθηκε το 2006 στην Αθήνα και έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα δεκατρείς θεατρικές παραγωγές σε θέατρα και φεστιβάλ και μία μικρού μήκους ταινία (συμπαραγωγή με το ΕΚΚ). Σημείο αναφοράς στις δουλειές τους είναι η χρήση ως κείμενα παράστασης, έργων που δεν είναι θεατρικά αλλά ανήκουν στη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία, την ψυχολογία (Πεντζίκης, Μπένγιαμιν, Σκαρίμπας, Φρόιντ, Ντεκάρτ).

Η παράσταση παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο 2011 σε μορφή work in progress στο πλαίσιο του «Διαδρόμου Απογείωσης» του Εθνικού Θεάτρου.

Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Ταράτσα Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (Σίνα 32)
15-17 Ιουλίου
Ώρα έναρξης 21:00

Γεωργία Μαυραγάνη – Ομάδα Χάπι Εντ
Πολεοδομία 4: Η ταράτσα του αυτόχειρα

Σκηνοθεσία-σύνθεση Γεωργία Μαυραγάνη, μουσική Νίκος Βελιώτης, βοηθός σκηνοθέτη Ελίνα Ρίζου, σκηνικά- κοστούμια Ιωάννα Τσάμη, σύμβουλος δραματουργίας Μαριαλένα Μαμαρέλη, Β. βοηθός σκηνοθέτη Ματίνα Γράφου, φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος

Ευχαριστούμε τον Νίκο Φλέσσα για τη δραματουργική συμβολή του.

Ερμηνεύει η Υβόννη Μαλτέζου

Εγώ, το ον, το οργανικό
το εκουσίως κινούμενο ,
το σπονδυλωτό, το θηλαστικό
εγώ  ο δίχειρ, ο άνθρωπος ,
το θήλυ, η Κοραλία, εγώ,
δεν θα σωπάσω τώρα
όχι τώρα
δεν έχω ανάπαυση
όχι πιά… 

Το Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 1976, η ποιήτρια Κοραλλία Θεοτοκά, σύζυγος του συγγραφέα Γιώργου Θεοτόκη, αυτοκτονεί πέφτοντας από την ταράτσα του σπιτιού της στην οδό Βασιλίσσσης Σοφίας 90. Με αφορμή το πραγματικό αυτό γεγονός, η Ταράτσα του αυτόχειρα μιλάει για την πράξη που θέτει σε κρίση τη ζωή και το νόημά της. Η ομάδα Χάπι Εντ επιχειρεί να «ξεδιπλώσει αυτά τα λίγα που αξίζει να ειπωθούν λίγο πριν το  οποιαδήποτε τέλος». Επικεφαλής η Γεωργία Μαυραγάνη, σκηνοθέτις της νεότερης γενιάς, που μετρά σημαντικές παραστάσεις και συνεργασίες στο ενεργητικό της. Τον μονόλογο ερμηνεύει η Υβόννη Μαλτέζου, μια ηθοποιός με μακρά θεατρική πορεία.

Η άδεια χρήσης των κειμένων της Κ. Θεοτοκά έχει ευγενικά παραχωρηθεί από την κ. Τζούλια Ανδρειάδου.

Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Μέγαρο ΟΣΕ (Καρόλου 1-3)
18-20 Ιουλίου

Ώρα έναρξης 21:00
Ομάδα Projector – Ανέστης Αζάς
Πολεοδομία 5: Ταξίδι με τρένο

Σκηνοθεσία Ανέστης Αζάς, σκηνογραφία-εικαστική επιμέλεια Ελένη Στρούλια, μουσική Παναγιώτης Μανουηλίδης, β΄ σκηνοθέτης Πρόδρομος Τσινικόρης, δραματουργική συνεργασία Αντριάνα Αλεξίου

Η Πολεοδομία 5: Ταξίδι με τρένο εμπνέεται από το ίδιο το κτίριο στο οποίο παρουσιάζεται, το Μέγαρο του ΟΣΕ, που κατέχει κεντρική θέση και προσφέρει απλόχερα θέα στην πόλη. Στόχος είναι να αναπτυχθεί, σαν ένα ντοκιμαντέρ, ένα πορτρέτο του σιδηρόδρομου στη χώρα μας, την ιστορία, το μέλλον και τους ανθρώπους του. Τι σημαίνει ένα ταξίδι με το τρένο, ποιες αφηγήσεις μας προσφέρει, ποιες αναμνήσεις μας ξυπνά αλλά και με ποια παράπονα μας αφήνει; Η ομάδα φιλοδοξεί να κάνει πρωταγωνιστές της παράστασης οι άνθρωποι που εργάζονται ή εργάζονταν στο παρελθόν στον ΟΣΕ, ώστε να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους στο κοινό.

Ο Προτζέκτορ είναι μια νεοσύστατη θεατρική ομάδα, με επικεφαλής τον σκηνοθέτη Ανέστη Αζά, που έχει ως στόχο την αναζήτηση μιας δραματουργίας μακριά από την κλασική αφήγηση και μιας υποκριτικής πέρα από την ψυχολογική ταύτιση. Παράλληλα, η ομάδα διερευνά την παραστασιμότητα μη θεατρικών κειμένων, τα όρια του θέατρου-ντοκιμαντέρ, τη μουσικότητα του λόγου και τη χρήστη ηλεκτρονικών μέσων, δημιουργώντας παραστάσεις που αποφεύγουν την αληθοφάνεια.

Με την υποστήριξη του ΟΣΕ