Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2016

Μαρκέλλα Μανωλιάδη: Ο χορός στη ζωή μου

Μαρκέλλα Μανωλιάδη: Ο χορός στη ζωή μου
Ως χορεύτρια-performer έχω εκπαιδευτεί πάνω στις τεχνικές release technique, Physical Dance Theater, Αυτοσχεδιασμός και Contact Improvisation. Αναζήτηση αυτών των τεχνικών είναι η «ανακάλυψη του βάρους του σώματος και ο ρόλος που παίζει στην κινητική συμπεριφορά». Αντιστρέφοντας όλο αυτό, μπαίνω σε ένα παιχνίδι της ύπαρξης ή μη του σωματικού βάρους. Αυτό σαν διαδικασία είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση.

 

Βάρος, χρόνος, ένταση και έκταση του χρόνου, βάρος του χρόνου, κατεύθυνση του χρόνου, συμπύκνωση του βάρους. Δουλεύοντας πιστεύω όλο και περισσότερο ότι όλα συνυπάρχουν, κατασκευάζουν και κατασκευάζονται μέσα στον άξονα. Το συμπέρασμα που βγάζω είναι ότι εγώ είμαι ο χρόνος, εγώ είμαι το βάρος, εγώ είμαι ο άξονας. Η διαχείριση, λοιπόν, όλων αυτών των στοιχείων χαρακτηρίζουν την κινητική μου συμπεριφορά.
 

Όμως πάντοτε επιστρέφω στο ίδιο ερώτημα:
Τι είναι χορός;
Είναι μια αισθητική πράξη;
Είναι μια διάθεση επικοινωνίας με τον εαυτό μας, τους άλλους και το χώρο;
Είναι μια πρωτόγονη ανάγκη να έρθω σε επαφή με το Θείο και τη Φύση;
Είναι προσευχή;
Είναι αλαζονεία;
Είναι Εγώ κι Εμείς;
Είναι τρόπος ύπαρξης;
Μπορεί. Μπορεί να είναι όλα αυτά μαζί.
Ίσως να χορεύω γιατί δεν μπορώ να πετάξω.
Ίσως να γειώνομαι για να πετάξω.
Ίσως να πετάω για να γειωθώ.
 

Πώς μπορώ, λοιπόν, αποσπασματικά να αποκτήσω γνώση, οι γνώσεις να δημιουργούν απορίες, οι απορίες να μου προκαλούν ανασφάλειες;
Γιατί, λοιπόν, μαθαίνω; Για να οπλιστώ; Για να εξοπλιστώ ή για να αφοπλιστώ και να παραδοθώ σαν παιδί με πίστη σε μια τέχνη τόσο σύνθετη, όσο και απλή, τόσο μεγάλη όσο και ο κόσμος που στερεώνεται σε άξονες, σε χρόνο και στο βάρος των σκέψεών μας και των αισθήσεών μας;
 

Διδάσκω σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Αυτό που με απασχολεί περισσότερο ως δασκάλα χορού είναι ο άνθρωπος και η κίνησή του, την οποία θεωρώ μέρος της κίνησης του σύμπαντος. Οτιδήποτε ανακαλύπτω σε σχέση με τη ζωή, το ανακαλύπτω μέσα από την κίνηση. Το πώς κινούμαστε αντανακλά και επηρεάζει τις διαθέσεις και τα αισθήματα. Η κίνηση επηρεάζει το σώμα , το νου και το πνεύμα, και, αντίστροφα, το πνεύμα και ο νους επηρεάζουν το σώμα και την κίνησή του. Το σώμα είναι το όργανο της κίνησης. Ισορροπεί και κινείται από το κέντρο. Αναπνέει, παρατηρεί, ακούει, βλέπει.
 

Μελετάω την ενέργεια του σώματος. Το σώμα πρέπει να χρησιμοποιείται με οικονομία, δηλαδή οι άνθρωποι πρέπει να μαθαίνουν να κινούνται χωρίς να ξοδεύουν την ενέργειά τους. Οι φυσικοί ρυθμοί είναι το βασικό μέρος της κίνησης.
 

Δεν αναζητώ από τους μαθητές μου τις σωστές απαντήσεις για τα προβλήματα που θέτω, αλλά ενδιαφέρομαι για οποιεσδήποτε ατομικές λύσεις ανακαλύπτουν και τους βοηθώ να καταλάβουν τι είναι αυτό που έχουν δημιουργήσει. Ερευνώ τη μέθοδο του τυχαίου και τη θεωρώ πολύ σημαντική, όχι επειδή περιορίζει τον προσωπικό έλεγχο, αλλά επειδή λειτουργεί ως μέσο ανάκλησης στην παράσταση των πρωταρχικών γεγονότων και δομών τη στιγμή της σύνθεσης. Με τη χρήση του τυχαίου, του κολλάζ, της ελεύθερης συνεργασίας, της συνεργατικής επιλογής, της αυτοσυγκέντρωσης, της επανάληψης, των παιχνιδιών, οι ιδέες οι οποίες προκύπτουν περιγράφουν ένα κόσμο φυσικότητας (σωματικότητας), τολμηρής δράσης, ελεύθερης επιλογής, δημοκρατίας, φαντασίας, αυθορμητισμού, αγάπης, διασκέδασης, περιπέτειας. 

 

Δεν υπάρχει πράξη πιο επαναστατική, από το να διδάξεις σε έναν άνθρωπο να αντιμετωπίζει τον κόσμο σαν δημιουργός.

 

Αυτή η ζωντανή μορφή επικοινωνίας και συμμετοχής του σύγχρονου  χορού δίνει στο χορό την λειτουργικότητα του ιερατικού του χαρακτήρα δηλαδή την λειτουργία της δημιουργίας του ανθρώπου .Είναι ίσως στην απόλυτη κυριολεξία της λέξης "Λειτουργία για τον παρόντα χρόνο".

 

Info: Η Μαρκέλλα Μανωλιάδη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Απόφοιτος της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Ξεκίνησε να χορεύει με την ομάδα χορού Λάθος Κίνηση του Κ. Μίχου. Έχει συνεργαστεί με τον Α. Φωνιαδάκη, Ι. Πάραλη, ΤΖ. Αργυρίου, Α. Στελλάτου, Σ. Ζάνου, Ν. Καλογεράκη, Α. Παπαδαμάκη κ.α. Από το 2008 συνεργάζεται με το χοροθέατρο ΟΚΤΑΝΑ του Κ. Ρήγου. Διδάσκει στην Κ.Σ.Ο.Τ. και αυτήν την εποχή συνεργάζεται με την Πέρσα Σταματοπούλου για το Φεστιβάλ Αθηνών (Ιούνιος 2011).

 

Διαβάστε επίσης: http://www.culturenow.gr/Dancing/Φεστιβάλ_Αθηνών:_Κοίτα_με,_από_την_Ομάδα_Χορού_της_Πέρσας_Σταματοπούλου.html

Δείτε το βίντεο: http://www.culturenow.gr/video/Dancing/Ομάδα_Χορού_Π._Σταματοπούλου_-_Κοίτα_με.html

Σχετικές ειδήσεις
Εύη Σούλη: Αστικές ουτοπίες σε κατάρρευση
20.04.2016 17:30
Μη τόποι, άχρονοι, φανταστικοί, ιδανικές κοινωνίες με τέλειο κοινωνικό, πολιτικό και νομικό σύστημα. Χαμένες Ατλαντίδες στα βάθη των θαλασσών. Ιδεολογίες για το καλό και το δίκαιο, το ηθικό και το ορθό. Κριτικές και αναλύσεις και θεωρίες. Προσπάθειες και απογοητεύσεις. Το τείχος του μίσους και ο Cave στα φτερά του Έρωτα. Μητέρες με όνειρα και εφηβικά παιχνίδια. Έρωτες και καταρρεύσεις και ξανά έρωτες. Ώρα μηδέν, κενό.
Inner Movers: Ανακαλύπτοντας το μυστήριο της ανθρώπινης μετακίνησης…
13.04.2016 11:27
Νέοι προβληματίζονται, επικοινωνούν, εκφράζονται, δημιουργούν, κινούνται και μετακινούνται από τη θέση τους για να ανακαλύψουν το μυστήριο της ανθρώπινης μετακίνησης. Το project Inner Movers είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για νέους με θέμα τις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες και συγκεκριμένα την τέχνη του videodance και της site-specific performance.
Μαριάννα Βαρβιάνη: Η ιδέα πίσω από το ‘Vortex’
15.03.2016 13:47
Πριν από δυο χρόνια περίπου καθόμουν σε ένα πεζούλι ενός πανηγυριού στην Ικαρία και παρακολουθούσα τον κόσμο να χορεύει. Χόρευαν, ακολουθώντας ένα σπειροειδές σχήμα, χωρίς να συγκρούονται μεταξύ τους και το σχήμα που ακολουθούσαν έδινε την εντύπωση ότι δεν είχε αρχή και τέλος, ότι θα μπορούσε να κινείται έτσι για πάντα.
Μαρίνα Μαυρογένη: Ο φόβος της γελοιότητας στην τέχνη του χορού
05.02.2016 11:36
Μου αρέσει να δημιουργώ με άξονα το χιούμορ και να βρίσκω τον τρόπο εκείνο της ανεπιτήδευτης έκφρασης. Αυτό το Φεβρουάριο χορογραφώ και σκηνοθετώ δύο performances στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων με τίτλους «4» και «Η Χαρά της Αποτυχίας». Είναι δύο έργα που φλερτάρουν με τη γελοιότητα, με το άτεχνο καλλιτεχνικό δημιούργημα.
Χρυσηίς Λιατζιβίρη – SYNDRAM dance co: Ο Χορός δεν είναι απλά 'Φαίνεσθαι'
22.12.2015 14:43
- Σ’ αρέσει να κρύβεσαι; - Όχι. Δεν μ’ αρέσει να φαίνομαι…Δεν μ’ αρέσει να φαίνομαι με τον τρόπο που το «σήμερα» μπορεί να εκθέσει παραμορφώνοντας το οτιδήποτε… Δεν μ’ αρέσει να κοινοποιώ τις κρίσεις μου… Δεν μ’ αρέσουν οι κρίσεις μου έτσι όπως αυτές γεννιούνται και προβάλλουν το «εγώ» μου μέσα από την κρίση… Δεν μ’ αρέσει να με αλλοτριώνουν το «φαίνεσθαι», η κρίση, η κατάκριση…