Η νέα ταινία του γνωστού Πολωνού σκηνοθέτη Γέρζι Σκολιμόφσκι (\”Moonlighting\”) είναι ένα πολεμικό θρίλερ με πρωταγωνιστή  τον Βίνσεντ Γκάλο

(\”Tetro\”). Βραβεύθηκε με το Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής και με το Κύπελλο Volpi Ανδρικής Ερμηνείας (Βίνσεντ Γκάλο) στο 67ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας, ενώ απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και μετά την πανελλήνια πρεμιέρα της στο 23ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.

Ένα μέλος των Ταλιμπάν, που ζει στο Αφγανιστάν πιάνεται αιχμάλωτος από τους Αμερικανούς, αφού σκοτώνει τρεις στρατιώτες τους. Μεταφέρεται στην Ευρώπη για ανάκριση, αλλά κατορθώνει να αποδράσει και γίνεται δραπέτης σε μια ήπειρο, την οποία δεν γνωρίζει.

Ο Σκηνοθέτης & οι Πρωταγωνιστές


Ο Πολωνός σκηνοθέτης Γέρζι Σκολιμόφσκι έχει πάνω από 20 ταινίες στο ενεργητικό του, μεταξύ των οποίων τη βραβευμένη με Χρυσή Άρκτο \”The Departure\”, τη νικήτρια με βραβείο Grand Prix στις Κάνες \”The Shout\”, το πολιτικό δράμα \”Moonlighting\” και το \”The Lightship\”, για το οποίο απέσπασε βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη στο φεστιβάλ Βενετίας. Έχει συνεργαστεί με τον Ρομάν Πολάνσκι στο σενάριο της ταινίας \”Knife in the Water\”. Ως ηθοποιός, έχει εμφανιστεί στις ταινίες \”Eastern Promises\” του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και \”Before Night Falls\”. Το 2008 επέστρεψε στις Κάνες ως σκηνοθέτης με το θρίλερ \”Four Nights With Anna\”, το οποίο κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ του Τόκιο.

Ο Βίνσεντ Γκάλο γεννήθηκε το 1961 στη Νέα Υόρκη. Το 1978 ξεκίνησε να παίζει μουσική στο γκρουπ Gray με τον καλλιτέχνη Ζαν Μισέλ Μπασκιάτ. Κατόπιν δημιούργησε την μπάντα Bohack. Την περίοδο εκείνη έγινε ιδιαίτερα γνωστός στη Νέα Υόρκη για τις ασυνήθιστες street performances του. Ο σκηνοθέτης Έρικ Μίτσελ, που τον είδε σε μια από αυτές,  τον επέλεξε για πρωταγωνιστή στην ταινία του \”The Way It Is\” το 1985, μαζί με τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε Στιβ Μπουσέμι. Ακολούθησαν συμμετοχές στις ταινίες \”Doc\’s Kingdom\”, \”Goodfellas\”, \”Arizona Dream\”, \”The House of the Spirits\”, \”The Perez Family\”, \”Trouble Every Day\”, \”The Brown Bunny\”, \”Tetro\”.

Η Εμανουέλ Σενιέ είναι κόρη διάσημου φωτογράφου και μιας δημοσιογράφου. Γεννήθηκε στο Παρίσι το 1966. Παππούς της ήταν ο Λουί Σενιέ, πρόεδρος της Comedie Francaise. Στα 14 της η Εμανουέλ ξεκίνησε καριέρα μοντέλου. Η μυστηριώδης ομορφιά της την έκανε διεθνώς γνωστή. Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ της έδωσε ρόλο στην ταινία του \”Detective\” το 1985. Την επόμενη χρονιά υποδύθηκε τη Ζανόν στην ταινία \”Cours prive\”. Γνώρισε τον Ρομάν Πολάνσκι και τον παντρεύτηκε. Της έδωσε ρόλο στο θρίλερ \”Frantic\” και 4 χρόνια τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο \”Bitter Moon\”. Έχει πάρει μέρος επίσης στις ταινίες \”Το Σκάφανδρο κι η Πεταλούδα\”, \”Ζωή Σαν Τριαντάφυλλο\”, \”Η Ένατη Πύλη\”.

Δηλώσεις του Σκηνοθέτη

ΜΙΑ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ


Μου αρέσει να νιώθω ότι ζω μια ήρεμη ζωή, μακριά από τον όλεθρο της ζωής στην πόλη, κρατώντας ένα χαμηλό προφίλ, απολαμβάνοντας την εξαιρετική \”απομόνωση\”. Ύστερα από το φιλμ \”Four Nights With Anna\”, φλέρταρα με την ιδέα τού να γυρίσω άλλη μια \”μικρή\” ταινία, τοποθετημένη στα δάση γύρω από το σπίτι μου στην Πολωνία. Και ξαφνικά αυτή η μεγάλη μυστική υπηρεσία της CIA ξεπρόβαλε στη γωνία. Έτσι προέκυψε το φιλμ αυτό. Προφανώς και δεν βασίζεται σε μια αληθινή ιστορία, αλλιώς είτε θα είχε γίνει ήδη πρωτοσέλιδο σε όλο τον κόσμο είτε θα είχε παραμείνει μια κρυφή \”top-secret\” επιχείρηση των ειδικών δυνάμεων. Αλλά, δεδομένου ότι τα αμερικανικά στρατιωτικά αεροπλάνα όντως προσγειώθηκαν σε απόσταση λιγότερη των 20 χλμ. από εκεί που μένω, η αληθοφάνεια της κατάστασης, όπως απεικονίζεται στην ταινία, έμοιαζε, όταν συνέλαβα την αρχική ιδέα του σεναρίου, απόλυτα εντυπωσιακή.

\”ΜΑΥΡΕΣ\” ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ ΤΗΣ CIA ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ


Η ύπαρξη μυστικών \”μαύρων\” τοποθεσιών της CIA στην Ευρώπη για τον σκοπό του πολέμου της τρομοκρατίας από πλευράς της κυβέρνησης των ΗΠΑ παραμένει υπό αμφισβήτηση. Κανένα από τα κυβερνητικά σώματα της Πολωνίας δεν έχει παραδεχθεί ότι επιτρέπει ή έχει επίγνωση των αεροπλάνων της CIA που προσγειώνονται εκεί, παρόλο που είναι γνωστό μέσω της έρευνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και το έχουν παραδεχθεί οι αρχές της Λιθουανίας, που ήταν επίσης ύποπτες στη λίστα που δημοσιεύτηκε από τη Human Rights Watch. Πιστεύω ότι οι Πολωνοί εισαγγελείς συνεχίζουν ακόμη την έρευνά τους σε αυτό το θέμα. Έχουν αποδοθεί κατηγορίες υψηλής προδοσίας ενάντια στον τότε πρόεδρό μας και τον πρώην Πρωθυπουργό μας, όπως πληροφορήθηκα από τον πολωνικό Τύπο. Φυσικά, διερεύνησα το θέμα ως έναν βαθμό, όμως ο σκοπός μου ήταν όχι να καταγράψω τις λεπτομέρειες, ούτε τις ακριβείς διαδικασίες, τις οποίες- για προφανείς λόγους- μπορούμε μόνο να μαντέψουμε, ειδικά σε σχέση με το πολωνικό κομμάτι στον παγκόσμιο χάρτη.

ΣΤΟ ΔΕΡΜΑ ΤΟΥ… ALIEN
Στην ταινία, ένας άνδρας βρίσκεται εν μέσω καταστάσεων, που εξερευνούν τα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Πρόκειται για μάχη ενός εναντίον πολλών. Επειδή είμαστε επιρρεπείς στο να είμαστε οι αδικημένοι, η ιστορία τεστάρει τον βαθμό των συναισθημάτων μας για ένα ανθρώπινο ον. Πραγματικά απόλαυσα μια φανταστική άσκηση τού να μπω εγώ ο ίδιος για μια στιγμή στο δέρμα του \”alien\”, του συλλογικού εχθρού και του απόλυτου θύματος των περιστάσεων.

ΚΥΝΗΓΟΣ ΚΑΙ ΘΗΡΑΜΑ
Αυτή η ταινία δεν είναι ένα σχόλιο για την Αμερική ή το Αφγανιστάν και πιστεύω ότι θα ήταν πολύ εύκολο και κυρίως \”διασκεδαστικό\” να δώσουμε μεγάλη έμφαση στον αμερικανικό Στρατό. Ναι, είναι ο πιο ισχυρός στρατός στον κόσμο και η ιδέα είναι ότι έχει μαζική δύναμη. Σκοπός μου όμως στην ταινία ήταν το κυνήγι, η ιδέα ότι στον πόλεμο και στο παιχνίδι της επιβίωσης, κάθε άνθρωπος μπορεί να είναι και κυνηγός και θήραμα.

ΜΗΝ ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΣ ΘΕΣΗ
Το αν ο ήρωας είναι τρομοκράτης ή όχι, είναι ένα ερώτημα που δεν απασχολεί την ταινία. Για μένα, το \”Essential Killing\” είναι ένας αγώνας για επιβίωση, είτε πολιτική είτε όχι, χωρίς να παίρνουμε κάποια θέση. Θα με ικανοποιήσει περισσότερο αν κάποιος, παρακολουθώντας την ταινία, αισθανθεί ελεύθερος από οποιαδήποτε κρίση και βιώσει το ταξίδι μαζί με τον ήρωα. Αυτή είναι μια ταινία για τον άνθρωπο ως μέρος της φύσης: αν η επιβίωση είναι απαραίτητη, δεν έχει άλλη λύση από το να σκοτώσει.

ΤΟ ΤΟΠΙΟ
Το τοπίο, εκτός από το ότι με ενδιαφέρει οπτικά, είναι ξεκάθαρα το καλύτερο στοιχείο για τον ήρωα. Το πρώτο κομμάτι της ταινίας στην αφγανή έρημο γυρίστηκε ουσιαστικά κοντά στη Νεκρά Θάλασσα στο Ισραήλ. Μου άρεσε η άγρια διαδρομή που έκανα κάθε μέρα πηγαίνοντας στον χώρο των γυρισμάτων μας στο φαράγγι, και επέμενα το ελικόπτερό μας να περνά πάνω από εκεί. Δεν ήξερα τότε ότι θα χρησίμευε ως η αρχική σκηνή της ταινίας. Μου αρέσει επίσης να πιστεύω ότι το κομμάτι της ταινίας στο χιονισμένο τοπίο λαμβάνει χώρα στο δάσος μιας ιστορίας των αδερφών Γκριμ, χωρίς όμως το στοιχείο της μαγείας.

Σκηνοθεσία: Γέρζι Σκολιμόφσκι
Σενάριο : Γέρζι Σκολιμόφσκι, Εύα Πιασκόφσκα
Παραγωγή: Γέρζι Σκολιμόφσκι, Εύα Πιασκόφσκα
Ηθοποιοί: Βίνσεντ Γκάλο, Εμανουέλ Σενιέ, Ζακ Κοέν
Φωτογραφία: Άνταμ Σίκορα
Σκηνικά: Τζοάνα Καζίνσκα
Μοντάζ: Ρέκα Λεμχένι