Ένα συναρπαστικό ταξίδι στη μουσική του Μπετόβεν θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν όσοι βρεθούν στο Μέγαρο …

Μουσικής Αθηνών την Τρίτη 15 Μαρτίου 2011 στις 8.30 το βράδυ.

H ζωή της Βικτόρια Μούλοβα έχει όλα τα υλικά ενός μεγάλου μυθιστορήματος: παιδί με εξαιρετικό μουσικό ταλέντο, σε μια μικρή πόλη της Σοβιετικής Ένωσης, διάσημη και βραβευμένη από πολύ νέα,  διαφεύγει με κινηματογραφικό τρόπο στη Δύση, ακολουθεί καριέρα μεγάλου αστέρα και μια διαδρομή συνεχώς ανήσυχη και τολμηρή.

Η διάσημη βιολονίστα Βικτόρια Μούλοβα έρχεται για μια βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής, παρέα με τον βραβευμένο και διακεκριμένο πιανίστα Κρίστιαν Μπεζάουντενχαουτ,  με ένα πρόγραμμα αποκλειστικά αφιερωμένο στις σονάτες για βιολί του Μπετόβεν.

Η εμφάνιση της Βικτόρια Μούλοβα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών εντάσσεται στη Σειρά Μεγάλοι Ερμηνευτές, η οποία πραγματοποιείται με τη χορηγία της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε.

Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ της Βικτόρια Μούλοβα περιλαμβάνει: τη σονάτα για βιολί, αρ. 3, έργο 12 (γραμμένη το 1798 και αφιερωμένη στον Αντόνιο Σαλιέρι) τη σονάτα για βιολί, αρ. 4, έργο 23, του 1801,  και τη θρυλική σονάτα αρ.9, του Κρόιτσερ, του 1803, την ωραιότερη σονάτα που συνέθεσε ο Μπετόβεν. Η σονάτα αυτή είναι αφιερωμένη στον Ροδόλφο Κρόιτσερ, τον κορυφαίο βιολιστή της εποχής, που την περιφρόνησε, δεν την έπαιξε ποτέ, τη θεώρησε «εξωφρενικά ακατανόητη», ισχυρίστηκε ότι ο Μπετόβεν δεν καταλάβαινε το βιολί και δεν έκρυψε ποτέ την αδιαφορία του για τη μουσική του.

Η Μούλοβα και ο Μπεζάουντενχαουτ, διάλεξαν τις τρεις σονάτες της πρώτης περιόδου του συνθέτη, γιατί σε αυτές ο Μπετόβεν «αποκαλύπτεται ο κυρίαρχος εξερευνητής της ποιότητας και της ιδιοσυγκρασίας του βιολιού και του πιάνου» και προσφέρει την ευκαιρία στους ερμηνευτές για εκφραστική και ρυθμική πλαστικότητα. Οι δυο καλλιτέχνες έχουν ήδη ηχογραφήσει τις τρεις σονάτες με την εταιρία Onyx.

Η Βικτόρια Μούλοβα γοητεύει πάντα το κοινό και τους κριτικούς. Οι ερμηνείες της έχουν τόση ένταση και τεχνική τόλμη, που υπερβαίνουν κάθε περιγραφή και τα ρεσιτάλ της έχουν την ποιότητα μιας αιφνιδιαστικής εμπειρίας. Είναι ωραία και χαρισματική, η παρουσία της εκπέμπει σιγουριά και ηρεμία, με το βιολί της διατρέχει όλες τις εποχές της μουσικής: αγαπάει την ποπ και τη τζαζ όσο τη μπαρόκ και την κλασική μουσική, μα πάνω απ’ όλα λατρεύει τον Μπαχ, «μια απόλυτη μουσική ιδιοφυία, μοναδική και μόνη στο μουσικό σύμπαν». Δεν μπαίνει ποτέ στο δίλλημα να επιλέξει είδος μουσικής, «Δεν χρειάζονται συγκρίσεις. Υπάρχει μόνο η καλή μουσική».

Η Βικτόρια Μούλοβα γεννήθηκε το 1959, στο Ζούκοφσκι, μια ασήμαντη μικρή πόλη, πολύ κοντά στη σοβιετική πρωτεύουσα και άρχισε μαθήματα βιολιού στα τέσσερα χρόνια της, με την ενθάρρυνση των γονιών της, που ήθελαν να διακριθεί και να ξεχωρίσει. Στα εννιά της χρόνια  έγινε δεκτή στην περίφημη Κεντρική Μουσική Σχολή της Μόσχας, κερδίζοντας αυτή τη θέση με δύσκολο ανταγωνισμό. Απέναντί της είχε όχι μόνο άλλα, ταλαντούχα παιδιά, αλλά και παιδιά με γονείς με πολιτικές διασυνδέσεις. Ο μηχανικός αεροπλάνων πατέρας της και η δασκάλα μητέρα της δεν γνώριζαν κανέναν, η ίδια δούλεψε σκληρά και τα κατάφερε. Για το καθημερινό της ταξίδι στη Μόσχα χρειαζόταν τέσσερις ώρες διαδρομή με τα πόδια, το τρένο και το μετρό.

Το 1980 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Βιολιού Γιάν Σιμπέλιους  και το 1982 επίσης το πρώτο βραβείο, στον Διεθνή Διαγωνισμό Βιολιού Τσαϊκόφσκι. Το 1983 αυτομόλησε στη Δύση, η ιδέα να εγκαταλείψει την Σοβιετική Ένωση την απασχολούσε από πολύ καιρό και της χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος για να οργανώσει  τη φυγή της, που μοιάζει με σενάριο κινηματογραφικής ταινίας.

Κατάφερε να παραπλανήσει τις αρχές, εξασφαλίζοντας μια πρόσκληση για ένα ρεσιτάλ στην Φινλανδία, έδωσε το ρεσιτάλ, προφασίστηκε αδιαθεσία για να μην παρευρεθεί στη δεξίωση που ακολούθησε, άφησε στο ξενοδοχείο το Στραντιβάριους, που ανήκε στο σοβιετικό κράτος και μαζί με τον σύντροφό της, που τη συνόδευε στο πιάνο, διέσχισαν νύχτα τα σύνορα προς την Σουηδία. Στη Στοκχόλμη ζήτησε πολιτικό άσυλο στην αμερικανική πρεσβεία, ήταν η 4η Ιουλίου και η πρεσβεία ήταν κλειστή, οι σουηδικές αρχές της συνέστησαν να μην βγει από το ξενοδοχείο της και την εφοδίασαν με υλικά μεταμφίεσης. Τέσσερις μέρες αργότερα βρισκόταν στην Ουάσινγκτον με αμερικανική βίζα.

Τα πρώτα χρόνια η Βικτόρια Μούλοβα έζησε στην Νέα Υόρκη, αλλά γρήγορα αισθάνθηκε ότι οι περισπάσεις της ελευθερίας και της μεγαλούπολης θα την αποσπούσαν από την τέχνη της. Αναζήτησε μια πιο ήσυχη και αποτραβηγμένη πόλη και διάλεξε την Βιέννη και από εκεί άρχισε τη διεθνή της καριέρα ως σολίστ.

Από τότε , η κορυφαία αυτή ερμηνεύτρια εμφανίζεται στα μεγαλύτερα μουσικά κέντρα όλου του κόσμου και η ανήσυχη ιδιοσυγκρασία της την οδηγεί συνεχώς σε αναζήτηση νέων εκφράσεων και αναμετρήσεων με τις συμβάσεις. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 δημιούργησε το Σύνολο Δωματίου Μούλοβα, με το οποίο περιόδευσε σε όλη την Ευρώπη και ηχογράφησε τα κοντσέρτα για βιολί του Μπαχ με την Philips Classics. Το 1995 ήταν υποψήφια για Grammy για τον δίσκο της με τις παρτίτες του Μπαχ και το 2000,  με τον δίσκο “Through the Looking Glass” εισέβαλε στον κόσμο της ροκ, της ποπ και της τζαζ, ερμηνεύοντας κομμάτια των Bee Gees, του Μάιλς Ντέιβις, του Ντιουκ Έλινγκτον κ.α. Το 2005 η ηχογράφησή της με κοντσέρτα για βιολί του Βιβάλντι, με τους Il Giardino Armonico, βραβεύτηκε με Diapason d’Or.

Τα προγράμματα των εμφανίσεων της Βικτόρια Μούλοβα είναι μια συναρπαστική σύνθεση και περιλαμβάνουν Μπαχ, Μπάρτοκ, αλλά και τζαζ, έθνικ, ροκ, τσιγγάνικη τζαζ και αυτοσχεδιασμούς. Για την καλλιτεχνική περίοδο 2010/11 θα είναι το Κεντρικό Πρόσωπο –Artist in Focus- της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, με συναυλίες στο Μπάρμπικαν και στο LSO St Luke’s. Η Μούλοβα παίζει με Στραντιβάριους «Jules Falk» του 1723 και με Γκουαντανίνι του 1750.

Ο πιανίστας Κρίστιαν Μπεζάουντενχαουτ γεννήθηκε στην Νότιο Αφρική το 1979, άρχισε τις σπουδές του στην Αυστραλία και τις ολοκλήρωσε στη Μουσική Σχολή Eastman του Πανεπιστημίου Ρότσεστερ, της Νέας Υόρκης.

Στα 21 του κέρδισε το πρώτο βραβείο και το βραβείο κοινού στον Διεθνή Διαγωνισμό Φορτενιάνο της Μπρυζ και διακρίθηκε πολύ γρήγορα στο μουσικό σύμπαν της μπαρόκ, αλλά και της κλασικής μουσικής. Οι κριτικοί είναι εξαιρετικά γενναιόδωροι με τον προικισμένο αυτόν πιανίστα, που τον ξεχωρίζουν για την εκφραστικότητα και την ελευθερία των ερμηνειών του, το ποιητικό του παίξιμο και τον εξαιρετικό τεχνικό εξοπλισμό του, που του επιτρέπει να δοκιμάζει εντυπωσιακές, καινούργιες ιδέες στην παλιά μουσική.

Ο Μπεζάουντενχαουτ, είναι διαρκώς καλεσμένος στα κορυφαία σύνολα του κόσμου, Μπαρόκ Ορχήστρα του Φράιμπουργκ, Ορχήστρα του 18ου Αιώνα, Ευρωπαϊκή Ορχήστρα Δωματίου, Κολέγκιουμ Βοκάλε της Γάνδης, Handel & Haydn Society. Συνεργάζεται με διάσημους καλλιτέχνες, Ντάνιελ Χοπ, Κρίστοφερ Χογκγουντ, Φραντς Μπρύγκεν κ.α.

Συμμετέχει στα καθιερωμένα φεστιβάλ παλιάς μουσικής, Βαρκελώνης, Βοστώνης, Μπρυζ, Αγίας Πετρούπολης, Βενετίας, Ουτρέχτης, Ροκ ντ Ατνερόν. Ηχογραφεί με τους Arts Florissants και συνεργάζεται με την εταιρία Harmonia Mundi. Παράλληλα με τη μουσική του καριέρα, διδάσκει και ως επισκέπτης καθηγητής στην Μουσική Σχολή Eastman και την Scuola Cantorum της Βασιλείας.