Η θεατρική ομάδα «Υστερόγραφο» παρουσιάζει το έργο «Μισάνθρωπος» του Μολιέρου στο Body fitness club από

την Κυριακή 20 Μαρτίου 2011.

Το έργο θα παρουσιαστεί υπό τη μορφή ενός «gym test» (δοκιμασία γυμναστηρίου), έχοντας ολοκληρώσει το μεγαλύτερο μέρος της προετοιμασίας του. Για την παράσταση έχει επιλεγεί ένας μη θεατρικός χώρος στον οποίο θεατές και ηθοποιοί συνυπάρχουν και αυτός είναι και ο λόγος του gym test: να διαπιστωθεί κατά πόσο το μολιερικό κείμενο μπορεί να λειτουργήσει σε έναν τέτοιο χώρο με ελάχιστα θεατρικά μέσα χωρίς να χάσει τη δραστικότητά του.

ΥΠΟΘΕΣΗ

Ο Αλσέστ δεν μπορεί να αντέξει την υποκρισία και το ναρκισσισμό των ανθρώπων της καλής κοινωνίας, της οποίας είναι μέλος. Φθάνει στο σημείο να τους μισεί όλους και να μην αντέχει την παρουσία τους. Όμως υπάρχει και μια εξαίρεση: Η Σελιμέν. Με την ομορφιά και τη χάρη της έχει κερδίσει την καρδιά του.

Ο Αλσέστ δεν μπορεί να αντέξει την υποκρισία και το ναρκισσισμό των ανθρώπων της καλής κοινωνίας, της οποίας είναι μέλος. Φθάνει στο σημείο να τους μισεί όλους και να μην αντέχει την παρουσία τους. Όμως υπάρχει και μια εξαίρεση: Η Σελιμέν. Με την ομορφιά και τη χάρη της έχει κερδίσει την καρδιά του.

Τα χαρίσματά της εκτιμώνται και από άλλους ευγενείς του κύκλου της που στριφογυρίζουν σαν τις μέλισσες γύρω της, με αποτέλεσμα ο Αλσέστ να ζηλεύει και να εκδηλώνει τη ζήλεια του με πάθος.

Θα καταφέρει να αλλάξει την κοινωνία γύρω του; Θα συμβιβαστεί; Μήπως θα τα εγκαταλείψει όλα και θα φύγει μακρυά;

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

Ο «Μισάνθρωπος» είναι ένα από τα πιο δυνατά έργα του Μολιέρου. Όπως και σε άλλα έργα του, αντιμετωπίζει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα τον οποίο περιγράφει από όλες του τις πλευρές. «Τραβάει» τις καταστάσεις στα άκρα και κτίζει την υπόθεση και τους ήρωές του έτσι ώστε να ασκήσει την κριτική του στα φαινόμενα του καιρού του με έναν τρόπο τόσο δραστικό που κάνει τα έργα του αιώνια.

Ο «Μισάνθρωπος» είναι μια ιδιαίτερη κωμωδία. Μπορεί κανείς να την αντιμετωπίσει ακόμη και δραματικά.  Αυτό δεν συμβαίνει με την παράσταση της ομάδας «Υστερόγραφο». Αφήνουμε την κωμωδία να αναπτυχθεί και ερευνούμε κατά πόσον το έργο μπορεί να είναι δραστικό σε ένα μη θεατρικό χώρο.

Η επιλογή ενός γυμναστηρίου έγινε με γνώμονα τους βασικούς άξονες του έργου. Στο γυμναστήριο μπορεί να πάει κανείς για να ασκηθεί, αλλά και για να γνωρίσει κόσμο. Στα διαλείμματα, που για κάποιους είναι ίσης ή και μεγαλύτερης διάρκειας από την άσκηση, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει τι κάνουν οι άλλοι γύρω του, να θαυμάσει τον εαυτό του στον καθρέφτη, να κουτσομπολέψει. Ενδεχομένως, αν στο Παρίσι του 17ου αιώνα υπήρχαν γυμναστήρια, ο Μολιέρος να τοποθετούσε εκεί το έργο του και όχι στο σπίτι μιας νεαρής αριστοκράτισσας χήρας.

Αυτές οι σκέψεις οδήγησαν τις πρόβες στο gym test. Είμαστε πολύ κοντά στην τελική μορφή της παράστασης και θέλουμε να δοκιμάσουμε το έργο με κοινό για να διαπιστώσουμε πώς λειτουργεί. Το κοινό βρίσκεται στον ίδιο χώρο με τους ηθοποιούς, τα θεατρικά μέσα που χρησιμοποιούνατι είναι πολύ λιτά. Μέσα στο γυμναστήριο αυτό εντάσσουμε το μολιερικό έργο στην εξαιρετική ποιητική μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη.

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Δραματουργική επεξεργασία-Σκηνοθεσία: Γιώργος Γιανναράκος
Μουσική (πρωτότυπη): Κωνσταντίνος Τσιώλης, Δημήτρης Πάλλης, Κωνσταντίνος Γρούντας
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέφανος Μονδέλος
Φωτισμοί: Αργύρης Θέος
Φωτογραφίες Ζαφείρω Βλάχου

Γυμνάζονται με σειρά εμφανίσεως οι ηθοποιοί:
Σπύρος Ζουπάνος, Βασίλης Κονταξής, Γιάννης Παπαϊωάννου, Αγγελική Δέλλα,
Μαρία Παπαγιάννη, Θοδωρής Τσουανάτος, Δήμος Αμπράζης, Στέφανος Φούκας, Κατερίνα Οικονομίδη

Για παραστάσεις μετά το Πάσχα θα αποσταλεί ανακοίνωση