Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Mαρία Μυλωνά Κυριακίδη: Αυτοπροσωπογραφία

Mαρία Μυλωνά Κυριακίδη: Αυτοπροσωπογραφία
Το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά – Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει την έκθεση Μαρία Μυλωνά Κυριακίδη: Αυτοπροσωπογραφία. Η

έκθεση διοργανώνεται από το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και την επιμελείται η ιστορικός τέχνης Έφη Στρούζα. Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου, στις 20:00 και θα διαρκέσει έως και τις 31 Μαρτίου 2011.

 

Η Μαρία Μυλωνά – Κυριακίδη (1942 – 2010) γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου έζησε και εργάστηκε. Η ροπή της στις καλές τέχνες εκδηλώνεται από μικρή ηλικία. Η εξοικείωσή της με τη μοντέρνα τέχνη συντελείται, αρχικά, μέσα από το άμεσο οικογενειακό περιβάλλον και το έργο της μητέρας της, της γλύπτριας Άλεξ Μυλωνά.

 

Σπούδασε ζωγραφική στην σχολή Βακαλό (1962-1965), με καθηγητή τον Π. Τέτση. Από το 1973, είχε διοργανώσει πάνω από 10 ατομικές εκθέσεις και είχε συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η αισθητική διάπλαση της ιδίας, όμως, διευρύνεται από τα ερεθίσματα που της δίνουν ορισμένες από τις πρωταγωνιστικές μορφές της μοντέρνας τέχνης, από τον Picasso, τον Kandinsky και, κυρίως, από το έργο του Max Ernst.

 

Όπως αναφέρει η Ιστορικός και Κριτικός Τέχνης Έφη Στρούζα: Η προσωπική καλλιτεχνική της φυσιογνωμία χαρακτηρίζεται από μια αδιάκοπη, ανήσυχη αναζήτηση στους πολλαπλούς εκφραστικούς δρόμους της ζωγραφικής, τους οποίους προσεγγίζει με μεγάλη ελευθερία, υιοθετώντας ένα μεγάλο φάσμα διαφορετικών τεχνικών, σχέδιο, λάδια, ακρυλικά, κολάζ, μικτές τεχνικές, λάδι και αποτυπώματα σε καμβά, μονοτυπίες, κ.ά.

 

Σταθερή μέθοδος στην πορεία εξέλιξης της δουλειάς της υπήρξε η εκμετάλλευση κάθε διαφορετικού εκφραστικού τύπου, που επέλεγε, είτε παραστατικού είτε αφηρημένου, ως εργαλείου άντλησης των δικών της οραμάτων, της δικής της προσωπικής ερμηνείας του κόσμου, της ιστορίας και της τέχνης. Στα έργα της, η ρεαλιστική γραφή πλέκεται συνέχεια με το χώρο του φανταστικού, δημιουργώντας μια ονειρική ατμόσφαιρα, απ’ όπου αναδύεται η φυσιογνωμία του δικού της σύνθετου ψυχισμού.

 

 

Μέσα από αυτή τη διαλεκτική προσέγγιση με τις γλώσσες της μοντέρνας τέχνης, υφαίνει σταδιακά διαφορετικά δείγματα γραφής, που αναπτύσσονται σε διάφορες θεματικές ενότητες έργων, όπως οι αυτο-προσωπογραφίες, οι υπερρεαλιστικές νεκρές φύσεις, τα χέρια, οι αναπαραστάσεις μικροοργανισμών στη φύση, οι πολυάριθμες συνθέσεις ανθρώπινων μορφών ή πορτρέτων σε χώρους θολούς, απροσδιόριστους έως τη σειρά έργων μικτής τεχνικής, με κύριο θέμα τη διχτυωτή ύφανση, τις δικτυώσεις, όπως τις αποκαλεί.

 

 

Σημειώνει η ίδια σ’ ένα σπάνιο εξομολογητικό σημείωμά της, στον κατάλογο της αναδρομικής έκθεσης, 1975-1999, στη Γκαλερί Αδάμ: «Γύρω μας υπάρχουν αμέτρητα ερεθίσματα, από τα απλά καθημερινά μέχρι αυτά που πηγάζουν από συναισθήματα που αναβλύζουν συνεχώς από μέσα μας και θέλουν να βγούν στην επιφάνεια...Δεν μπορώ, λοιπόν, να επαναλαμβάνομαι».

 

 

Αν και χαμηλού προφίλ μέσα στη βοερή ατμόσφαιρα της καλλιτεχνικής σκηνής, η Μαρία Μυλωνά-Κυριακίδη άφησε πίσω της ένα γνήσιο δείγμα ελεύθερης κίνησης του καλλιτέχνη ανάμεσα στους πολλαπλούς εκφραστικούς δρόμους της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, σε αναζήτηση της αυθεντικότητας της προσωπικής γραφής.

 


 

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2008 ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ «ΑΡΓΩ», ΑΘΗΝΑ
«ΖΗΤΑ – ΜΙ», ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
2004 «ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΩΝ», ΑΘΗΝΑ
1999  ΓΚΑΛΕΡΙ «ΑΔΑΜ», ΑΘΗΝΑ
1995 ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ «ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ», ΑΘΗΝΑ
1992 ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ «ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ», ΑΘΗΝΑ
1991 Μαρία Μυλωνά-Κυριακίδη, ΄Εργα 1975-1985, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΚΗΦΙΣΙΑ
GALERIE «SCULPTURES», ΠΑΡΙΣΙ
1986 «ΤΡΙΤΟ ΜΑΤΙ», ΑΘΗΝΑ
1983 «ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΚΟΥΦΑ», ΑΘΗΝΑ
1978 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΩΡΑ», ΑΘΗΝΑ
1973 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΑΣΤΟΡ», ΑΘΗΝΑ


 

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

2008 ΡΕΥΣΤΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ: ΕΡΓΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, ΕΔΕΣΣΑ
2006 ΗΤΑΝ ΚΑΠΟΤΕ Η ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΔΕΛΤΑ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, Π. ΨΥΧΙΚΟ
2002  ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΙΔΕΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΣ  ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ   ΑΘΗΝΑΙΩΝ, ΑΘΗΝΑ
CONTEMPORARY ART SPRING COLLECTION, BATTERSEA PARK,  LONDON
 «HICKS GALLERY», WIMBLEDON, ΑΓΓΛΙΑ
2000 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΣΕΛΗΝΗ», ΚΗΦΙΣΙΑ
2001 ΜΗΝΑΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ ΓΚΑΖΙ, ΑΘΗΝΑ
1998 “AMAZONS”, SIRENS INTERNATIONAL THEATER, «ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ», ΑΘΗΝΑ         
1991 ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ & ΓΛΥΠΤΙΚΗ, ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ 
ΚΕΝΤΡΟ Α. ΜΑΛΡΩ, ΠΑΡΙΣΙ
1988 ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ, ΜΟΣΧΑ
1987 ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ, Ο.Λ.Π., ΠΕΙΡΑΙΑΣ
1986  ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΟΡΡΕ ΕΚΘΕΣΗ  ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΞΙΚΟ
ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ, ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ , ΑΘΗΝΑ
1985 ΜΑΙΟΣ 1985, ΑΙΘΟΥΣΑ «ΣΥΛΛΟΓΗ», ΑΘΗΝΑ
1984 ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΒΟΡΡΕ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,   ΑΘΗΝΑ
1983 ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ. ΕΘΝΙΚΗ
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ, ΑΘΗΝΑ
1982 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΩΡΑ», ΑΘΗΝΑ
1975 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΑΣΤΟΡ», ΑΘΗΝΑ
1974 ΓΚΑΛΕΡΙ «ΑΣΤΟΡ», ΑΘΗΝΑ
1973 ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, ΑΘΗΝΑ
1972 ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ, ΑΘΗΝΑ


ΕΡΓΑ ΤΗΣ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ, ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΟΡΡΕ, ΣΤΗΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΙΕΡΙΔΗ, ΣΤΗΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΣΥΛΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

 

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα διοργανωθούν εκπαιδευτικές ξεναγήσεις για τους μαθητές ή άλλες ομάδες κοινού μετά από συνεννόηση.