Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016

Cherry Brandy σε χορογραφία Γιόζεφ Νατζ

Cherry Brandy σε χορογραφία Γιόζεφ Νατζ
Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει μια χορευτική παράσταση που καθηλώνει. Πρόκειται φυσικά για το

«Cherry Brandy» σε χορογραφία του Γιόζεφ Νατζ. Mε το Cherry-Brandy ο χορογράφος υπογράφει ένα έργο βαθιά πολιτικό, όπου οι συλλογισμοί αναφορικά με την τέχνη και την ευθύνη του καλλιτέχνη απέναντι στους συγχρόνους του συγκροτούν ένα στοχασμό πάνω στον εικοστό αιώνα – και στη σημερινή έλλειψη «χώρου για δημιουργία» - Myriam Blœdé (απόσπασμα από το πρόγραμμα της παράστασης).

 


Η παράσταση Cherry Brandy, σε χορογραφία του καταξιωμένου δημιουργού Γιόζεφ Νατζ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών  από τις 6 έως και τις 9 Ιανουαρίου 2011.

 

 

 

Στο Cherry-Brandy παντρεύονται μαγικά η τέχνη του χορού και η τέχνη του λόγου. Ο Γιόζεφ Νατζ, προερχόμενος από το χώρο των εικαστικών τεχνών και του τσίρκου, και συνδυάζοντας την εμπειρία του στη μιμική, την υποκριτική, τις πολεμικές τέχνες και τον αυτοσχεδιασμό, αφορμάται για το έργο αυτό από ένα κείμενο του Άντον Τσέχωφ με κύρια θεματική το χρόνο, το παρελθόν και τη μνήμη.

 

 

Πρόκειται για Το κύκνειο άσμα (1886-87), όπου πρωταγωνιστεί ένας γερασμένος κωμικός ηθοποιός , εγκαταλελειμμένος μέσα σε ένα ερημωμένο θέατρο. Η ανάγνωση του έργου από τον Νατζ στέκεται ιδιαίτερα στη βαρύτητα και τη φορτισμένη από μνήμες ατμόσφαιρα του «μαύρου κουτιού», δηλαδή της άδειας θεατρικής σκηνής, όπου κρύβονται φαντάσματα μιας περασμένης ζωής .

 

 

Όπως και όταν ανέβασε τον Βόυτσεκ του Γκέοργκ Μπύχνερ το 1994, έτσι και στο Cherry-Brandy ο Νατζ δεν ενδιαφέρεται να μεταφράσει την πλοκή του θεατρικού έργου σε χορογραφία, αλλά να αποδώσει με αποσπασματικό τρόπο το βαθύτερο προβληματισμό που κρύβεται μέσα στο κείμενο.

 

 

Εξάλλου, ο πολυβραβευμένος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης, παρότι συχνά καταπιάνεται με θέματα ή και έργα που ανήκουν παραδοσιακά στο θέατρο, εντάσσει τη δουλειά του στο χώρο του σύγχρονου χορού, που του επιτρέπει μια σύμμειξη μέσων και τεχνοτροπιών με σκοπό την ελεύθερη πτήση στο μαγικό κόσμο των εικόνων, όπως λέει και ο ίδιος.

 

 

Με το Cherry-Brandy, που ανατέθηκε στον Νατζ στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνεργασίας μεταξύ Γαλλίας και Ρωσίας το 2010, τού δίνεται η δυνατότητα να επιστρέψει μαζί με μια ομάδα από 12 περφόρμερς στον αρχέτυπο χώρο του θεάτρου, να παίξει με τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και ψευδαίσθησης, ακόμη και να αφουγκραστεί τη μοναξιά και τη «σκοτεινιά» που αυτός ο χώρος συχνά εγκυμονεί. Με μια θεατρική γλώσσα αφαιρετική και λιτή, στήνει τελικά μια σειρά εικόνων, των οποίων η φιλοσοφική ή και μεταφορική χροιά μάς επανενώνει με τις ρίζες της ίδιας της τέχνης του θεάτρου.

 


Ο Γιόζεφ Νατζ γεννήθηκε στη Βοϊβοντίνα της πρώην Γιουγκοσλαβίας και σημερινής Σερβίας. Ως παιδί ασχολήθηκε με το σχέδιο, την πάλη, το ακορντεόν, το ποδόσφαιρο και το σκάκι, επιθυμώντας μια σταδιοδρομία στη ζωγραφική.

 

Φοίτησε στο καλλιτεχνικό γυμνάσιο της πόλης Νόβι Σαντ, πρωτεύουσας της Βοϊβοντίνα, ενώ κατόπιν πήγε στην Ουγγαρία, όπου σπούδασε μουσική και ιστορία της τέχνης στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Βουδαπέστης. Παράλληλα, άρχισε σπουδές υποκριτικής, κινησιολογίας και σωματικής έκφρασης.

 


Το 1980 μετέβη στο Παρίσι για να συνεχίσει τις σπουδές του με τους Marcel Marceau και Étienne Decroux.

 

 

Την ίδια εποχή ανακάλυψε το μοντέρνο χορό. Παρακολούθησε τις διδασκαλίες του Larri Leong και του Yves Cassati, ενώ πήρε επίσης μαθήματα τάι-τσι, μπούτο και αυτοσχεδιασμού με επαφή (contact improvisation), με τον Mark Tompkins.  Άρχισε να διδάσκει κινησιολογία και χορό το 1983 στη Γαλλία και την Ουγγαρία, ενώ παράλληλα συμμετείχε ως περφόρμερ σε παραστάσεις των Sidonie Rochon, Mark Tompkins, Catherine Diverrès και François Verret.

 

 

Το 1986 ίδρυσε τη δική του ομάδα, την οποία ονόμασε Théâtre JEL (jel στα ουγγρικά σημαίνει «σημάδι»), και δημιούργησε το πρώτο προσωπικό του έργο με τίτλο Canard Pékinois, το οποίο παρουσίασε στο Θέατρο της Βαστίλλης το 1987.

 

Μέχρι σήμερα, ο Γιόζεφ Νατζ έχει υπογράψει περίπου τριάντα παραστάσεις. Από το 1995 είναι διευθυντής του Εθνικού Χορογραφικού Κέντρου της Ορλεάνης.

 


Συντελεστές:
Χορογραφία: Josef Nadj
Μουσική σύνθεση: Alain Mahé
Ηχογράφηση πιάνου και παιδικό πιάνο: Emmanuelle Tat
Φωτισμοί: Rémi Nicolas, με τη βοήθεια του Lionel Colet
Σκηνικά: Clement Dirat, Julien Fleureau

 

Σύλληψη και εκτέλεση προσωπείων και σκηνικών αντικειμένων: Jacqueline Bosson
Κοστούμια: Françoise Yapo
Ερμηνεύουν: Johan Bichot, Ivan Fatjo, Eric Fessenmeyer, Grégory Feurté, Peter Gemza, Anastasia Hvan, Παναγιώτα Καλλιμάνη, Anne-Sophie Lancelin, Lazare, Cécile Loyer, Josef Nadj, Emanuela Nelli, Marlène Rostaing
Μουσικά έργα από τους: Franz Schubert, John Cage, György Kurtág, Mussorgski, Bellini, Janáček, David Tudor, Merzbow, Giacinto Scelsi, György Ligeti, Lol Coxhill & Steve Beresford, Longberg

Συμπαραγωγή: Centre Chorégraphique National d’Orléans – Anton Tchekhov’s Théâtre International Festival (Ρωσία) - Theatre de la Ville-Paris (Γαλλία)
Με τη δημιουργική ενίσχυση του Région Centre
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Πολιτιστικού Κέντρου της Μόσχας, του Δήμου της Μόσχας, των Υπουργείων Πολιτισμού της Ρωσίας και της Γαλλίας (Υπουργείο Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων), της Εθνικής Σκηνής της Ορλεάνης.
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών

 

Στο πλαίσιο της παράστασης Cherry-Brandy στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ο πολυτάλαντος καλλιτέχνης και γνωστός χορογράφος Γιόζεφ Νατζ παραδίδει για μία μόνο ημέρα ένα masterclass για επαγγελματίες χορευτές. Γνωστός για την ενασχόλησή του με την παντομίμα, το τσίρκο , το σχέδιο και τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και το χορό, θα σας μυήσει στις τεχνικές του και στον τρόπο που δουλεύει. 


Το masterclass θα διεξαχθεί στα γαλλικά και θα υπάρχει διαδοχική διερμηνεία.
Κόστος συμμετοχής: €20 ανά άτομο.


Λόγω περιορισμένου αριθμού θέσεων, η κράτηση είναι απαραίτητη:
Tηλ:213-017-8034


Παράλληλες δράσεις

 

A Masterclass by a Great Master

Κυριακή 9 Ιανουαρίου
Ώρα έναρξης: 10.00
Αίθουσα χορού (4ος όροφος)
Email:education@sgt.gr

Συζήτηση με τους συντελεστές
Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 
Κεντρική Σκηνή
Συζήτηση μετά την παράσταση με τον χορογράφο/δημιουργό Josef Nadj.

Συντονισμός: Βάσω Μπαρμπούση, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Tμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Χορογράφος.
Η συζήτηση θα γίνει στα γαλλικά και θα υπάρχει διαδοχική μετάφραση.

Σχετικές ειδήσεις
Ζιζέλ από το Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Θέατρο Ολύμπια
24.11.2016 15:58
Η Ζιζέλ, ένα από τα διασημότερα μπαλέτα του ρομαντισμού, σε γοητευτική μουσική του Αντόλφ Αντάμ, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε χορογραφία του Ιρέκ Μουχαμέντοφ και μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και Ζωής Ζενιώδη.
Insanity, μια παράσταση Εναέριων Ακροβατικών και Χορού στον Ι.Ο. Χανίων
30.05.2016 15:24
Tην Πέμπτη 2 και Παρασκευή 3 Ιουνίου 2016 στον Ιστιοπλοϊκό Όμιλο Χανίων, Νεώριο Μόρο παρουσιάζεται για πρώτη φορά η παράσταση Εναέριων Ακροβατικών και Χορού "Insanity" της ομάδας Om3ga σε χορογραφία των Δημοπούλου Μαριαλένα και Σπυροπούλου Ειρήνη.
Human Constructions, της Σοφίας Κονδυλιά στο Ρομάντσο
10.05.2016 13:28
Το Ρομάντσο φιλοξενεί την παράσταση χορού Human Constructions, μία solo lecture performance με θέμα την καλλιτεχνική δημιουργία σε σύλληψη, χορογραφία και ερμηνεία της Σοφίας Κονδυλιά.
Η Ωραία Κοιμωμένη από το St. Petersburg State Ice Ballet σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
14.04.2016 12:56
Τα θρυλικά Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης επιστρέφουν στην Ελλάδα με την Ωραία Κοιμωμένη του Πιοτρ Ίλιτς Τσαικόφσκι, το «Μπαλέτο των Μπαλέτων», σε χορογραφία του σπουδαίου Konstantin Rassadin. 
Un Tango Horizontal και GraviDanza ΙΙΙ στο Μικροσκοπικό Θέατρο
22.01.2016 10:20
Συνεχίζονται οι παραστάσεις σύγχρονου χορού από το ρεπερτόριο του Μικροσκοπικού Θεάτρου κάθε πρώτο και τελευταίο Σάββατο του μήνα. Η Αναστασία Λύρα υπογράφει τη χορογραφία, τα κοστούμια και τους φωτισμούς των παραστάσεων.