Ανακοινώθηκε, σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα Τετάρτη στις 12.00 στο Μουσείο Μπενάκη, το πρόγραμμα του φετινού Ελληνικού Φεστιβάλ.

Με έμφαση στην ελληνική δημιουργία αλλά και αξιόλογες μετακλήσεις από το εξωτερικό, το Φεστιβάλ Αθηνών δηλώνει και φέτος «ΠΑΡΩΝ» εν μέσω κρίσης και αναμφισβήτητων δυσκολιών.

Συνοπτικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε τα εξής σχετικά με τον προγραμματισμό:

Θέατρο:

Ξεχωρίζουν η πολυαναμενόμενη  «Ιλιάδα» του Στάθη Λιβαθινού, (4-8/6), η πρώτη σκηνοθεσία της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη (5-6/07), η νέα ανάγνωση της «Ελένης» του Ευριπίδη από τον Βασίλη Νικολαΐδη (Ηρώδειο-15-16/07) αλλά και η σκηνοθεσία της Ρούλας Πατεράκη στη « Φωνή» του Γιώργου Βέλτσου (Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών .

Τα ονόματα των ξένων καλλιτεχνών είναι λίγα αλλά σημαντικά:

Τόμας Όστερμάιερ, φίλος της Ελλάδας και του Φεστιβάλ Αθηνών, επιστρέφει με τον «Εχθρό του λαού» του Ίψεν. (3-5/07), ο γνωστός μας από τη σκηνοθεσία της παράστασης «Vitrioli» που είδαμε στο Εθνικό Θέατρο και νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, Ολιβιέ Πι παρουσιάζει την παράσταση “Miss Knife” (9, 10/07). O Νεσρίν Καζάνκαγια γράφει και σκηνοθετεί με το θέατρο Πέρα την παράσταση «Ω Σμύρνη μου, όμορφη μου Izmir». (5-6/06). Τέλος, ο πρωτοεμφανιζόμενος στην Ελλάδα σκηνοθέτης και διευθυντής του Theatre de la Ville Εμμανουέλ Ντεμαρσύ-Μοττά παρουσιάζει το Ρινόκερο του Ιονέσκο. (30/06 και 01/07).

Επίδαυρος

Ξεχωρίζουν:

Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον «Κύκλωπα» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου (2, 3/08) και τις «Τραχίνιες» σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου (09, 10/08).

Το Κ.Θ.Β.Ε. συμμετέχει με την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη (26 και 27/07)

Ο Διονύσης Σαββόπουλος υπογράφει τη σκηνοθεσία του Πλούτου (12, 13/07)

και η έκπληξη: Μια θεατρική γιορτή θα συνδυαστεί με τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου. Μια λαϊκή τραγωδία, η θρυλική Γκόλφω του Περεσιάδη σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου θα ζωντανέψει για μια μοναδική βραδιά στα αρχαία ερείπια. (17/08).

 Μουσική:

Κλασική μουσική

Δύο σπουδαίες ορχήστρες από το εξωτερικό, η MusicAeterna από τη Ρωσία και «Ο Κύκλος της Αρμονίας» από τη Γαλλία, με λαμπρούς νέους μαέστρους επικεφαλής, τον Έλληνα Θεόδωρο Κουρεντζή και τον Γάλλο Ζερεμί Ρορέρ, αποτελούν ένα από τα πλέον σημαντικά γεγονότα του φετινού μουσικού προγράμματος.

Ροκ και τζαζ μουσική

Δύο σπουδαίες φωνές του ξένου ρεπερτορίου θα ανέβουν φέτος το καλοκαίρι στη σκηνή του Ηρωδείου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, για να απογειώσουν με διαφορετικό τρόπο η καθεμία το κοινό, στην υποβλητική σκιά της Ακρόπολης. 

Η Πάττι Σμιθ, η Αμερικανίδα τραγουδίστρια, μουσικός και ποιήτρια, «το ιερό τέρας της ροκ κουλτούρας» που επέκτεινε τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης και ενέπνευσε γενιές ροκ ερμηνευτών, θα βρίσκεται κοντά μας για μια μοναδική βραδιά στις 22 Ιουνίου.

Λίγο αργότερα, την 1η Ιουλίου, το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει στο πρόγραμμά του τη διάσημη ντίβα της τζαζ Νταϊάνα Κρολ, που έρχεται στην Ελλάδα για να πραγματοποιήσει μια συναυλία αφιερωμένη στον εορτασμό των 70 χρόνων της ελληνοκαναδικής φιλίας.

Ελληνική μουσική

Ο Θάνος Μικρούτσικος, μαζί με τους Μανώλη Μητσιά, Γιάννη Κότσιρα, Δημήτρη Μπάση και Ρίτα Αντωνοπούλου, παρουσιάζει στις 18 Ιουνίου στο Ηρώδειο ένα πρόγραμμα που έχει τίτλο «Πάντα γελαστοί και γελασμένοι».

Λίγο αργότερα, στις 3 Ιουλίου στο Ηρώδειο, η Χάρις Αλεξίου μαζί με μία νέα μουσική μπάντα, τους Nouvelle Sextette –όλοι κορυφαίοι σολίστες– θα παρουσιάσει τραγούδια από το γνωστό, ανεξάντλητο ρεπερτόριό της, δοσμένα όμως με καινούργιο τρόπο, καθώς και τραγούδια από το νέο της άλμπουμ  Η Τρίπλα.

Στο πρόγραμμα της Πειραιώς 260, που παραδοσιακά φιλοξενεί παραστάσεις θεάτρου και χορού, να υπογραμμίσουμε την παρουσία των Yiannies, μιας αβανγκάρντ ομάδας περισσότερο γνωστής από το χώρο της μουσικής, στις 8 Ιουλίου.

Στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Σπείρα Σπείρα θα παρουσιάσουν στις 5 και 6 Ιουλίου τη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Αριστοφάνης τώρα – Το γλέντι της κωμωδίας.

Στον ίδιο χώρο, στις 12 και 13 Ιουλίου, εμφανίζεται η Ηρώ με τον Javier di Ciriaco.  Η Ηρώ, ερμηνεύτρια, συνθέτρια και πιανίστρια, μαζί με τον εντυπωσιακό Αργεντίνο Javier di Ciriaco (ερμηνευτή του ξακουστού Sexteto Milonguero), θα βρεθούν μαζί στη σκηνή για να παρουσιάσουν το Querer, με γνωστά τραγούδια τάνγκο αλλά και συνθέσεις της ίδιας.

Στις 19 και 20 Ιουλίου, οι Encardia παρουσιάζουν μουσικές, τραγούδια και χορούς της Κάτω Ιταλίας.

Το πρόγραμμα της Μικρής Επιδαύρου θα κλείσει με δύο συναυλίες του συνθέτη Ηλία Ανδριόπουλου στις 26 και 27 Ιουλίου, με τίτλο Μια διαδρομή από τα Γράμματα του Μακρυγιάννη στις Ωδές του Ανδρέα Κάλβου.

Χορός

Η Πρώτη Ύλη του Δημήτρη Παπαϊωάννου επανέρχεται ύστερα από εμπειρίες και ταξίδια μιας χρονιάς (Νέα Υόρκη και Εδιμβούργο) στην Πειραιώς 260 και θα παίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ. Το ντουέτο αυτό αφενός επανατοποθετεί τον ίδιο στη σκηνή ύστερα από δεκάχρονη απουσία –φέτος με συμπρωταγωνιστή τον Μιχάλη Θεοφάνους– αφετέρου συμβολίζει την επιστροφή του στην αντικομφορμιστική λογική της περφόρμανς• όταν με βασικό εργαλείο το σώμα ξεκινούσε τη σημαντική καλλιτεχνική του παρέμβαση το 1986 στήνοντας γέφυρες ανάμεσα στα εικαστικά και το χορό. (1.06-14.07/ Πειραιώς 260 Α)

Αυστραλή χορεύτρια και χορογράφος Lucy Guérin με το Untrained (1&2.06/ Πειραιώς 260, Η) 

Η Λία Χαράκη επανέρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με τη διπλή της ιδιότητα ως χορεύτρια και χορογράφος: το σόλο Tune In, που ερμηνεύει η ίδια, αντιπροσώπευσε την Κύπρο στη φετινή Μπιενάλε της Βενετίας, ενώ το ντουέτο The Shape of Necessity, μια μινιμαλιστική χορογραφία πάνω στη σχέση ενός άντρα και μιας γυναίκας, άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στην Πλατφόρμα Σύγχρονου Χορού της Κύπρου πριν από δυο μήνες. (7&8.06/ Πειραιώς 260, Ε)

Η νεαρή περφόρμερ Ελεάνα Αλεξάνδρου, επίσης από την Κύπρο, συστήνεται πρώτη φορά στο κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών με την παράσταση Στην χώρα των θ_υμάτων, ένα χοροθεατρικό one-woman show, που δεν είναι άλλο από μια τολμηρή απόπειρα αναστοχασμού για την ταυτότητα της πατρίδας της. (18&19.06/ Πειραιώς 260, Ε)

Κατερίνα Παπαγεωργίου:  Είναι η τρίτη της εμφάνιση στο Φεστιβάλ, αυτή τη φορά με το Oh! Deep sea-corpus III, ολοκληρώνοντας έτσι τον κύκλο χορογραφιών που βασίζονται στην Οδύσσεια. (10&11.06/ Πειραιώς 260, Η)

Peeping Tom, από το Βέλγιο: Εξαιρετικοί χορευτές στην πλειοψηφία τους, με βασικά εργαλεία την κίνηση και την εικόνα, παρουσιάζουν σε μια κινηματογραφική σχεδόν σκηνοθεσία το À louer (Ενοικιάζεται), ένα μείγμα δεξιοτεχνίας μαζί με αναμνήσεις, άγχη, όνειρα και εφιάλτες σε έναν κόσμο όπου τα πάντα είναι προς ενοικίαση. (12-14.06/ Πειραιώς 260, Δ)

Λενιώ Κακλέα: arranged by date, ένα σόλο της που ερμηνεύει η ίδια. (12&13. 06/ Πειραιώς 260, Ε)

Οι αδελφοί Αλί & Χεντί Ταμπέτ: Έρχονται με την ομάδα Cie mpta (Compagnie les mains, les pieds et la tête aussi) [Ομάδα χέρια, πόδια και κεφάλι επίσης] που ίδρυσε ο Mathurin Bolze, καλλιτέχνης του τσίρκου, και παρουσιάζουν δυο έργα: το ντουέτο Ali, ένα χορό με πατερίτσες και την υπέρβαση να συντελείται με φόντο ένα παράνομο ρεμπέτικο, και ένα κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα του Ρενέ Σαρ Πάθος και μυστήριο, με τον μακροσκελή τίτλο: Nous sommes pareils à ces crapauds qui dans l’austère nuit des marais s’appellent et ne se voient pas, ployant à leur cri d’amour toute la fatalité de l’univers. Συνοδεύει ζωντανά μια ορχήστρα με Έλληνες και Τυνήσιους μουσικούς, που παντρεύει το κλασικό ρεμπέτικο με την παραδοσιακή μουσική της Τυνησίας. (15-17.06/ Πειραιώς 260, Η)

Μαγκύ Μαρέν, nocturnes (νυχτερινά), (22&23.06./ Πειραιώς 260, Η)

Η Σταυρούλα Σιάμου και η Πέρσα Σταματοπούλου, Fight or Flight? (26&27.06/ Πειραιώς 260, Ε)

Τέλος, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην Ελλάδα η ομάδα του Ισπανού χορευτή και χορογράφου Αντόνιο Ρουθ με το Ojo (Μάτι). (14 15.07/ Πειραιώς 260, Η) 

Εικαστικά:

Ηχογεωγραφία, Γεωργία Σπυροπούλου [Πειραιώς 260 (Μικρή Αποθήκη) // 1.06 – 17.07 (19:00- 20:45)

Μουσικοί του δρόμου, Βασίλης Κολτούκης [Πειραιώς 260 (Διάδρομος) // ??]

Οι καλλιτέχνες της έκθεσης Κοινότητες στη φυλακή – Κοινότητες στην Κοινωνία είναι μέλη της Θεραπευτικής Κοινότητας ΚΕΘΕΑ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ και κρατούμενοι στις Δικαστικές Φυλακές Κορυδαλλού. Ο εικαστικός Μανώλης Χάρος καθοδήγησε τις προσπάθειές τους να μεταμορφώσουν τον κατεστραμμένο από πυρκαγιά χώρο τους δημιουργώντας πάνω στους καμένους τοίχους. Τα επιτοίχια έργα φωτογράφισε και επεξεργάστηκε ο ίδιος, για να παρουσιαστούν στην έκθεση.

[Πειραιώς 260 (Αποθήκη) // 1.06 – 17.07]

Τέλος, για τέταρτη χρονιά, συνεχίζεται η επιτυχημένη συνεργασία του Φεστιβάλ Αθηνών με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης Δ. Δασκαλόπουλου. Στη φετινή διοργάνωση παρουσιάζονται δύο έργα σύγχρονης τέχνης από τη Συλλογή του σε μια έκθεση με τίτλο Heart of Darkness. Πρόκειται για το έργο Red Carpet (2011) της Μάρως Μιχαλακάκου και την εγκατάσταση Akropolis Now (2004) του Kendell Geers θα εκτίθενται σε Αμφίδρομη σχέση στο Κτίριο Α΄ της Πειραιώς 260. Τα δύο έργα αποτυπώνουν βαθιά υπαρξιακή αγωνία, ψυχικό διχασμό και απελπισμένη αναζήτηση διεξόδου. Η κρίση εκφράζεται στο Red Carpet, σε  ατομικό επίπεδο, ενώ στο Akropolis Now σε συλλογικό. Ό,τι απειλεί την ενότητα του ‘εγω’, απειλεί και την κοινωνική συνοχή.

[Πειραιώς 260 (Α) // 3.06 – 20.07]

Το εικαστικό και η εταιρική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2013 υπογράφει ο Χρήστος Κούρτογλου.

Ο Χρήστος Κούρτογλου είναι εικονογράφος και γραφίστας, μέλος της δημιουργικής κολεκτίβας Indyvisuals. Σπούδασε κοινωνιολογία και γραφιστική. Έχει εργαστεί σε διαφημιστικές εταιρείες, εφημερίδες και περιοδικά. Η δουλειά του έχει ως βάση το κολλάζ με επιρροές από κινήματα και καλλιτέχνες όπως το Νταντά, ο Κονστρουκτιβισμός και η πολωνική σχολή design των μέσων του20ού αιώνα. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε πολλά μπλογκ του εξωτερικού και έχει πάρει μέρος σε τρεις ομαδικές εκθέσεις.